Dynamische Tools

Dynamic Profiling

Belangrijk!

Voordat we kunnen starten met de uitleg over de werking van onze module 'Dynamic Profiling' in Hartje Wonen, is het essentieel om enkele belangrijke zaken toe te lichten.

Allereerst moet er een goed uitgewerkte vragenlijst actief en toegankelijk zijn voor de potentiële invullers. Het staat je volledig vrij om de vragen en mogelijke antwoorden naar eigen inzicht vorm te geven. In het voorbeeld dat we later zullen behandelen, is een vragenlijst opgezet specifiek voor dit project. Deze lijst bevat vragen die inzicht kunnen verschaffen in het WIN-type van de doelgroep. Zo is er onder andere gevraagd naar leeftijd, gezinssamenstelling en hoe men zich de ideale woonomgeving voorstelt. Vooral die laatste vraag kan helpen om inzicht te krijgen in het meest gekozen Archetype.

In dit voorbeeld werken wij met een aantal vooraf gedefinieerde modellen, maar je bent absoluut vrij om je eigen model, zoals BSR, te gebruiken. Onze modellen hebben we volledig uitgewerkt met bijbehorende beelden en tekst. Het is belangrijk om te benadrukken dat dit niet standaard wordt aangeboden binnen Hartje Wonen. We hebben gemerkt dat veel bureaus en opdrachtgevers hun eigen modellen hanteren en daarom is Dynamic Profiling zodanig flexibel opgezet dat je het eenvoudig kunt aanpassen en gebruiken in combinatie met je eigen modellen.

Op deze manier garanderen we dat Dynamic Profiling een breed toepasbare en veelzijdige tool is, die naadloos kan worden geïntegreerd met jouw werkwijze.

De doelgroep overzichtelijk in 1 oogopslag

Dynamic Profiling

'Dynamic Profiling' is een onderdeel dat je helemaal zelf kunt instellen. Als je dit hebt ingesteld bij je vragenlijsten, dan kan een mogelijke uitkomst eruit zien zoals hiernaast weergegeven. Dit overzicht geeft weer wat op dit moment de meeste gegeven antwoorden zijn op je vragen. Je bepaalt zelf welke vragen je weergegeven wilt zien in een bepaald blok.

We zullen je eerst de structuur uitleggen en het verschil tussen de blokken en een tab. Als dit duidelijk is, dan kun je straks alles zeer eenvoudig instellen!

de structuur uitgelegd

De Blokken

In het voorbeeld hiernaast zie je dat we 6 blokken ter beschikking hebben (in het rode kader getoond). Je hebt de vrijheid om zelf te kiezen welke informatie je in welk blok wilt tonen.

Blok 1: In dit voorbeeld hebben we gekozen om het meest gegeven antwoord op de vraag over de woonomgeving (Archetype) weer te geven. In dit geval hebben we daar een afbeelding voor gemaakt die specifiek in dit blok getoond kan worden (alle Archetypes hebben een eigen afbeelding in ons model).
Blok 2: Hier wordt het meest voorkomende antwoord op de vraag over de doelgroep getoond, specifiek de WIN-types.
Blok 3: Hier zie je het meest voorkomende MBTI-type.
Blok 4: Dit blok gebruikt de data van de vraag over de leeftijden van de respondenten en toont de meest voorkomende leeftijdsgroep.
Enz.

Je bepaalt dus zelf welke informatie het beste in welk blok past, waardoor je de vrijheid hebt om de resultaten op een manier te presenteren die het beste aansluit bij jouw project en doelgroep.

de structuur uitgelegd

De Tabbladen

De tabbladen stellen ons in staat om een bepaald antwoord, dat uit de vragenlijst naar voren komt, dieper uit te lichten. Terwijl de blokken dienen om snelle, beknopte inzichten te verschaffen, benutten de tabbladen de ruimte om het meest gegeven antwoord meer uit te lichten.

In dit voorbeeld is 'De Uitvinder', het meest gekozen Archetype. In Blok 1 hebben we een compact beeld gebruikt van wat 'De Uitvinder' betekent. In het tabblad laten we een paginagrote afbeelding zien die wij gecreëerd hebben, die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook alle relevante informatie bevat om dit Archetype volledig te begrijpen.

Het is belangrijk om te beseffen dat voor elk mogelijk antwoord, in dit geval elk Archetype, een gedetailleerde, paginagrote afbeelding voorbereid moet worden. Wat je hier ziet in het tabblad, is een zorgvuldig ontworpen afbeelding die specifiek bedoeld is om 'De Uitvinder' in al zijn facetten te tonen en toe te lichten. Je kunt hier je eigen afbeeldingen laten zien die horen bij een antwoord van een model dat jij gebruikt.

Structuur duidelijk? Dan nu de opmaak...

In de vorige blokken hebben we de structuur van Dynamic Profiling uitgelegd. In de volgende stappen leggen we uit hoe je bij de juiste vragen kunt selecteren die in een blok of tabblad getoond moeten worden. Dit doen we bij onderdeel 'Vragenlijsten'. Hier kun je de vragen en antwoorden samenstellen die de geïnteresseerde in zijn/haar account kan invullen. We beginnen met het maken van een nieuwe vraag met antwoorden. Eerst maken we alle mogelijke antwoorden op, om ze vervolgens te koppelen aan de vraag.

inrichten van de basis

Vragenlijsten

Ga naar Vragenlijsten en klik op tabblad 'Mogelijke antwoorden'. Je kunt hier nu een nieuw mogelijk antwoord toevoegen.
In dit voorbeeld stellen we de vraag die inzicht moet geven in het Archetype. Het eerste antwoord is al ingevuld. Geïnteresseerden die dit antwoord geven, geven aan dat zij graag willen wonen in een omgeving die eigenschappen heeft van Archetype 'De Uitvinder'. Voor dit Archetype hebben wij afbeeldingen gemaakt die passen in een blok en een korte omschrijving geven van dit Archetype, maar ook in het formaat voor een 'tab' die uitgebreide informatie geeft over dit Archetype.

Heb je alle antwoorden ingevuld? Sla dan op en maak je volgende mogelijke antwoord op. Maak vervolgens de vragenlijst af en koppel de mogelijke antwoorden zoals je gewend bent. Meer info over een vragenlist samenstellen vind je verderop in deze handleiding.

meer over vragenlijsten

Voilà, de laatste stap: het koppelen van de antwoorden in de juiste blokken/tabs

Welk antwoord waar?

Als je alle mogelijke antwoorden hebt opgemaakt en de vragenlijst hebt opgemaakt zoals je die wilt hebben, kunnen we bepalen welke vraag je in Dynamic Profiling getoond wilt hebben. Ga daarvoor naar de mogelijke antwoorden en selecteer het mogelijke antwoord dat je wilt terugzien. In dit voorbeeld pakken we weer de vraag over het Archetype.
Als je op 'Wijzigen' klikt, zie je dat onderaan een blok over Dynamic Profiling is toegevoegd. Je kunt hier precies aangeven in welk blok je de afbeelding wilt zien en in welke tab. Ook kun je hier bepalen of je een aantal antwoorden mee wilt geven in de 'word cloud'.

Heb je geen afbeelding bij een antwoord ge-upload? Geen punt, in dat geval zal het systeem het meest gekozen antwoord in tekst laten zien. In ons voorbeeld hierboven zie je bijvoorbeeld in blok 4 'Leeftijd' staan. Hier wordt gewoon de tekst van het meest gekozen antwoord getoond.

IJkpersonen en Contentplanning

Als je de vorige stappen hebt uitgevoerd dan is Dynamic Profiling ingesteld. Als je nu naar dit onderdeel gaat, zul je zien dat de tabbladen die je hebt gemaakt zichtbaar zijn, aangevuld met 3 standaard tabbladen vanuit het systeem, namelijk IJkpersoon 1, IJkpersoon 2 en Contentplanning. In dit onderdeel leggen we je uit hoe je met behulp van AI je marketingplan kunt aanscherpen.

Maak met behulp van AI je twee ideale kopersprofielen

IJkpersoon 1 en 2

Als je op dit tabblad klikt, dan zie je een overzicht waarin je 5 vragen kunt selecteren met 5 antwoorden. Klik je op de eerste balk, dan verschijnt een pop-up met alle vragen die je in dit project hebt gesteld middels de module 'Vragenlijsten'. Kies hier 5 vragen die AI moet meenemen om een profiel te maken. Kies daarbij ook het gewenste antwoord dat AI moet gebruiken.
Daarnaast kun je nog zelf 5 kenmerken invullen. Dit zijn kenmerken die je naar eigen inzicht kunt invullen.
Klik vervolgens op de groene button en AI gaat voor je aan de slag. Dit kan een paar seconden duren (AI moet immers alles uitwerken). Als het gereed is verschijnt er een omschrijving van IJkpersoon 1.
Niet tevreden? Scherp je vragen/antwoorden aan en verbeter je kenmerken en klik vervolgens wederom op de groene button.

Hulpmiddel om je content te structureren

Contentplanning

Heb je de ijkpersonen gemaakt? Dan kan het handig zijn om ook een voorstel voor een contentplanning te maken. Klik op dit tabblad en je ziet dat je wederom 3 kolommen kunt invullen met elk 5 eigenschappen.
In kolom 1 geef je vijf eigenschappen weer van de doelgroep. In kolom 2 geef je vijf kenmerken weer van het project. In kolom 3 geef je vijf eigenschappen weer van de planning. Klik vervolgens op de groene button en het systeem maakt een voorstel voor je contentplanning.