Aanmelders & Interactie

Vragenlijsten

Maak je eigen digitale inschrijfformulier!

Woningselectie vragenlijst

Bij dit type vragenlijst kun je een digitaal inschrijfformulier opstellen. Het grootste verschil is dat je in een aparte stap de woningselectie kunt vragen. Is deze in de Interessefase bijvoorbeeld al door de klant opgegeven, dan zal die selectie in deze vragenlijst naar voren komen. De klant kan dan zijn selectie nog aanpassen of bevestigen. Is er geen keuze gemaakt in de interessefase, dan kan de klant in deze stap een selectie maken zonder uit de vragenlijst te gaan. We laten je hieronder precies zien hoe het werkt, maar vooral ook, hoe de klant deze reis maakt.

Digitaal inschrijfformulier maken

Klik op 'Vragenlijst toevoegen' om een nieuwe vragenlijst aan te maken. Geef de vragenlijst een duidelijke naam; dit is de naam die de inschrijver ziet in zijn/haar account.

In het veld 'Omschrijving' kun je aangeven waar de vragenlijst betrekking op heeft. Deze omschrijving wordt ook zichtbaar voor de aanmelder in zijn/haar account.
Bij 'Actief' kies je tussen 'ja' en 'nee'. Als je 'ja' selecteert, is de vragenlijst zichtbaar in het account van de klant.
In het veld 'Melding bij afronden in klantkaart' kun je een bericht toevoegen dat de klant ziet zodra de vragenlijst is afgerond.
Bij 'Type' selecteer je in dit geval 'Woningselectie'.

Belangrijk: Sla de vragenlijst eerst op! Pas na het opslaan kun je de conditionele zichtbaarheid instellen en de vragen toevoegen.

Wie mag deze vragenlijst zien en wanneer?

Conditioneelheid instellen

Na het opslaan van de vragenlijst kun je de zichtbaarheid instellen op basis van specifieke voorwaarden. In dit voorbeeld willen we een digitaal inschrijfformulier maken dat alleen zichtbaar is tijdens de Pre-Salefase. Om dit te regelen, selecteren we bij 'Voortgangsfase' de optie Pre-Sale.

Wanneer het project automatisch naar de Pre-Salefase gaat, wordt de vragenlijst direct zichtbaar voor de juiste doelgroep. Op deze manier kun je alles vooraf voorbereiden, zodat er bij de start van de Pre-Sale niets meer handmatig hoeft te worden ingesteld. Dit zorgt voor een efficiƫnte en overzichtelijke werkwijze.

Vragen opstellen

Nu kunnen we de vragen opstellen. Dat doen we in stappen. Je ziet '+ Nieuwe stap'. Aan de rechterkant zie je een potloodje. Als je op dit potloodje klikt, kun je de stap hernoemen.
De eerste stap kun je bijvoorbeeld 'Over jou' noemen. In deze stap stel je vragen die betrekking hebben op de aanmelder, zoals naam en achternaam. In ons voorbeeld hebben we alleen deze twee vragen toegevoegd.

De volgende stap in dit voorbeeld is 'Woningvoorkeuren'. In deze stap kan de klant zijn woningvoorkeuren doorgeven of een eerdere selectie bevestigen. Eventuele eerder geselecteerde voorkeuren worden automatisch getoond en de klant heeft de mogelijkheid deze aan te passen. Het gekoppelde mogelijke antwoord dat we hier gebruiken, heet 'Woningselectie' en is een standaardoptie binnen dit type vragenlijst.

Belangrijke aandachtspunten:
- Zorg ervoor dat je het juiste type vragenlijst selecteert. Alleen dan kun je gebruik maken van het antwoordtype 'Woningselectie'.
- Plaats de vraag over woningvoorkeuren altijd in een aparte stap. Voeg hier geen andere vragen aan toe. Het maakt niet uit in welke stap je dit doet, zolang deze stap exclusief voor woningvoorkeuren is.

Direct regelen-onderdeel!

Digitaal inschrijfformulier in klantaccount

Wanneer het digitale inschrijfformulier is opgeslagen, verschijnt het automatisch in het klantaccount onder het onderdeel 'Vragenlijsten'. De klant kan het formulier invullen zodra de Pre-Salefase is gestart.

Om het formulier extra op te laten vallen in het klantaccount, kun je gebruikmaken van de functie 'Direct regelen'. Deze functie stel je in via het onderdeel 'Profielpagina & Verificatie'. In de afbeelding hiernaast zie je hoe je de vragenlijst kunt selecteren en een bijbehorende boodschap kunt toevoegen. Deze boodschap wordt direct weergegeven in het overzicht van het klantaccount, waardoor het digitale inschrijfformulier extra opvalt en meer aandacht krijgt.

Meer over 'Direct regelen'

De woningvoorkeuren in het digitale inschrijfformulier

Hoe ziet de klant dit formulier?

In de afbeelding hiernaast zie je een voorbeeld. De inschrijver heeft in dit geval op de knop 'Direct regelen' geklikt en komt rechtstreeks in het formulier. Zoals in het voorbeeld te zien is, bevindt de inschrijver zich nu in stap 2 van het formulier. In deze stap kan de inschrijver zijn/haar woningvoorkeuren doorgeven.

Als de inschrijver in een eerdere fase, zoals de Interessefase, al voorkeuren heeft doorgegeven, worden deze eerder geselecteerde bouwnummers hier automatisch weergegeven. De inschrijver kan deze voorkeuren indien gewenst aanpassen of laten staan.

Heeft de inschrijver nog geen voorkeuren doorgegeven? Dan kan dat in deze stap alsnog. Door op de knop te klikken, wordt een overzicht van alle woningen weergegeven. Hier kan de inschrijver eenvoudig een selectie maken uit de beschikbare opties.

Zeg het met confetti!

Bevestiging

Wanneer de klant alle stappen heeft doorlopen, kan hij op 'Afronden' klikken. Op dat moment verschijnt de melding die je hebt ingesteld bij de vragenlijst onder het onderdeel 'Melding bij afronden in klantkaart'. Voor dit project hebben we gekozen voor een feestelijk tintje, waardoor er bij het afronden confetti over het scherm wordt gestrooid.

De klant ontvangt ook een mail. De tekst van deze bevestigingsmail kun je helemaal zelf instellen bij het onderdeel 'Fases'.

Meer over instellen bevestigingsmail in Fases

tip: test de vragenlijst

Heb je alle vragen opgesteld en gekoppeld aan het juiste antwoord? Dan kun je de vragenlijst opslaan. Wil je de vragenlijst eerst zelf testen voordat deze live gaat? Dan kun je bij 'Website/weergave instellingen', tabblad 'Preview' een voorvertoning zien van de website waarin alle bouwnummers, situatiekaarten EN vragenlijsten online staan. Uiteraard ziet de bezoeker die nog niet, maar alleen jij. Schrijf je in, maak een account aan en test de vragenlijst. Zo zie je precies wat de bezoeker van de website straks ziet en moet doen om een account aan te maken en de vragenlijst in te vullen.