Aanmelders & Interactie

Nieuwsbrieven

Vraag tonen in account of niet?

Nieuwsbrieven

Als je het onderdeel 'Nieuwsbrieven' opent, zie je het beeld zoals hiernaast is getoond. Er zijn nog geen nieuwsbrieven opgemaakt. Bovenaan staat de melding of je de vraag of men nieuwsbrieven wil ontvangen wilt tonen in het klantaccount of niet. Deze vraag is namelijk gekoppeld aan een werking in onze module of de nieuwsbrief verstuurd mag worden naar deze klant.

Zoals je wellicht al weet, hebben we ook een koppeling met Mailchimp. Die koppeling ondersteunt echter niet deze vraag. Dus verstuur je nieuwsbrieven via Mailchimp en niet via onze module 'Nieuwsbrieven', zet deze vraag dan op 'Nee'.

Nieuwsbrief opmaken

Klik op de groene button 'Nieuwsbrief toevoegen'. Geef de nieuwsbrief vervolgens een naam. In de editor kun je de nieuwsbrief opmaken. Je kunt afbeeldingen uploaden (let op: niet groter dan 1 MB en in maximale formaat 750 pixels breed), hyperlinks maken, etc. Daarnaast kun je gebruik maken van een aantal verwijzingen, bijvoorbeeld:
Beste ${voornaam} ${tussenvoegsel} ${achternaam}

Wil je een nieuwsbrief versturen waarin je kenbaar maakt dat men bijvoorbeeld middels de matchmaker gematcht is aan een bouwnummer? Dan kun je de verwijzing ${bouwnummer} gebruiken. Dit is het bouwnummer waar de aanmelder (optant) aan is gekoppeld. Je kunt de nieuwsbrief verder uiteraard helemaal opmaken met beelden zoals je zelf wilt.

Standaard footer
Onder elke nieuwe opgemaakte nieuwsbrief verschijnt een standaard footer waarmee men zich kan uitschrijven voor het ontvangen van de nieuwsbrief. Deze is gekoppeld met de werking of de nieuwsbrief wel of niet ontvangen moet worden.

Tip: maak de nieuwsbrief op in HTML

Je kunt er ook voor kiezen om de nieuwsbrief in HTML op te (laten) maken. Het voordeel daarvan is dat je meer vrijheid hebt in het maken van bijvoorbeeld buttons die naar de website gaan. De opgemaakte HTML-code kun je ook invoeren in de editor. Klik daarvoor op BRONCODE in de editor (rechtsboven).

Afmelders nieuwsbrief negeren?

Nieuwsbrief voorkeur

Zoals eerder genoemd kunnen geïnteresseerden aangeven of zij wel of niet de nieuwsbrief willen ontvangen. Indien zij aangeven dit niet te willen, dan ontvangen zij dus ook geen andere berichten die verstuurd worden vanuit de makelaar zoals bijvoorbeeld een mail vanuit het project waarin je iedereen die via de matchmaker is gekoppeld aan een bouwnummer dit wilt laten weten. Deze persoon zou dan ook geen melding krijgen als de makelaar de kopers iets wil laten weten dat belangrijk is voor de koop van zijn woning.

In het geval dus dat je geen 'marketing-achtige' zaken wilt delen maar puur belangrijke informatie die elke koper MOET weten, kun je de wens van de geïnteresseerde om geen nieuwsbrieven te ontvangen negeren. Je kiest dan bij Nieuwsbrief voorkeur voor iedereen. Alle geïnteresseerden die je hebt geselecteerd krijgen dan dit bericht, ongeacht of deze klant heeft aangegeven de nieuwsbrief niet te willen ontvangen. Het betreft immers andere communicatie dan 'wervende' communicatie omtrent het project.

Tip: wellicht kun je dit uitleggen bij de vraag die je opmaakt in de vragenlijst. Bijvoorbeeld: 'U ontvangt wel projectspecifieke berichten van de makelaar. '

Standaard nieuwsbrieven met info versturen?

Automatisch versturen

Bij het onderdeel 'Automatisch versturen' kun je ervoor kiezen om deze nieuwsbrief alleen te laten versturen naar nieuwe inschrijvers. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je in een Pre-Sale zit met je project en je nieuwe inschrijvers wilt laten weten dat deze nog tot een bepaalde datum loopt.

Je geeft dan hier aan na hoeveel uur deze nieuwsbrief verstuurd moet worden naar elke nieuwe inschrijver. Vul je hier niets in, dan kun je de nieuwsbrief versturen zoals straks hieronder aangegeven, maar wil je bijvoorbeeld dat elke nieuwe inschrijver na 2 uur deze nieuwsbrief krijgt, dan vul je hier 2 in.

Let op: vul je hier '0' in, dan wordt deze nieuwsbrief dus direct naar elke nieuwe inschrijver verstuurd!

Bij 'Automatisch versturen tot' kun je een einddatum opgeven tot wanneer deze actie uitgevoerd moet worden. Bijvoorbeeld als de Per-Sale tot 2 juni loopt, dan zet je die datum ook hier neer. Na die datum wordt deze nieuwsbrief niet meer automatisch verstuurd.

Verstuur je nieuwsbrief op een toekomstig moment!

Nieuwsbrieven plannen

Als je de nieuwsbrief hebt opgemaakt, dan kun je er ook voor kiezen om deze op een toekomstig moment te versturen. Dit kan handig zijn als je ook gebruik maakt van het automatisch live zetten van een verkoopfase. In een weekend bijvoorbeeld.

Je kunt hier de datum en tijd aangeven wanneer de nieuwsbrief verstuurd moet worden. Daaronder kun je ook aangeven of deze slechts naar een bepaalde groep verstuurd moet worden.

Bijlagen aan je nieuwsbrief toevoegen

Je kunt ook een bijlage (PDF) toevoegen aan je nieuwsbrief. Handig als je bijvoorbeeld wilt dat elke nieuwe inschrijver automatisch een nieuwsbrief ontvangt met actuele info van het project (stand van zaken) en de planning en daarbij wellicht een plattegrond of een prijslijst.

Ga hiervoor naar het onderdeel 'Downloads' dat je kunt vinden bij 'Woninginformatie'. Upload hier de pdf (max 5 MB) en klik bij het onderdeel nieuwsbrieven op het potloodje. Je kunt dan de nieuwsbrief selecteren waar dit bestand aan toegevoegd moet worden.

In het klantaccount word de bijlage netjes bovenaan de nieuwsbrief getoond.

selecteer de inschrijvers

Het versturen van de nieuwsbrief

Om je opgemaakte nieuwsbrief te versturen gaan we naar onderdeel 'Aanmeldingen'. Mag de nieuwsbrief naar je gehele bestand of wil je slechts een deel ervan aanschrijven?
In bijgaand voorbeeld hebben we gekozen voor alle aanmelders die een woning hebben gekocht waarvan de status 'Verkocht onder voorbehoud' is. In dit voorbeeld is dat 1 persoon.

Je selecteert een inschrijver door deze aan te vinken in het vakje voor de naam. Je kunt meerdere inschrijvers tegelijk selecteren.

Wist je dat?

Automatisch in juiste taal versturen

Wist je dat, indien je gebruik maakt van onze meertaligheid, het systeem zelf de juiste taal naar de juiste aanmelder verstuurt? Dus heb je Nederlands als hoofdtaal maar Engels en Duits als subtaal? Dan kun je de nieuwsbrief bij de opmaak ook opmaken in het Engels en Duits. Op het moment van versturen weet het systeem welke aanmelder in welke taal is ingeschreven en zorgt er dan voor dat deze inschrijver de juiste nieuwsbrief in de juiste taal ontvangt. Daar hoef je zelf verder helemaal niets voor te doen!

Versturen nieuwsbrief

Als je de personen hebt aangevinkt die straks de nieuwsbrief moeten ontvangen, verschijnt onder in beeld een optiebalk. Hier staat ook het vak 'Nieuwsbrieven' bij. Klik je daarop, dan verschijnen alle nieuwsbrieven die je hebt opgemaakt in een lijst. Kies hier de juiste nieuwsbrief.
Vervolgens wordt er een bevestiging gevraagd. Indien je deze akkoord geeft, wordt de geselecteerde nieuwsbrief verstuurd naar je selectie aanmelders.

Check altijd onder in de zwarte balk hoeveel mensen je geselecteerd hebt! Heb je namelijk een selectie gemaakt die in totaal 300 personen betreft en staat je hoeveelheid aanmeldingen nog op '25' (dus er worden slechts 25 personen getoond op 1 pagina), dan dien je op elke pagina de aanmelders te selecteren. Je kunt dit oplossen door het aantal '25' aan te passen naar '1000'. Wellicht heb je dan alle geselecteerden op 1 pagina, die je dan in 1 klik kunt selecteren.

Overzicht nieuwsbrieven

Nu we de nieuwsbrief hebben opgemaakt en verstuurd, zie je direct in het overzicht aan hoeveel personen deze is verstuurd en hoeveel personen deze mail hebben ontvangen en geopend.

hoeveel verstuurd en ontvangen?

Interactie per nieuwsbrief

Als je de nieuwsbrief weer opent, dan zie je op het tweede tabblad 'Interactie overzicht' staan. Hier kun je per nieuwsbrief precies zien aan wie deze is verstuurd, geopend, enz. Ook kun je hier gebruik maken van de zoekbalken als je een bepaald persoon wilt zoeken en zien of deze persoon al de nieuwsbrief geopend heeft.

hoe ziet dit eruit in het klantaccount?

Klantaccount

Alle nieuwsbrieven die de klant heeft ontvangen zien zij terug in hun eigen persoonlijke account. In het 'Overzicht' staan de laatste 5 verstuurde nieuwsbrieven. In het onderdeel 'Mijn berichten' staan alle ontvangen nieuwsbrieven. Hier ziet de klant uiteraard alleen de nieuwsbrieven die naar hem/haar zijn verstuurd.

Handig
Als de nieuwsbrief is verstuurd, dan is het nog mogelijk om de nieuwsbrief aan te passen in het platform. De online versie (die in het klantaccount staat) wordt dan ook aangepast aan de nieuwste versie. Verwijder je een nieuwsbrief? Dan wordt deze ook verwijderd in het klantaccount.

In het klantaccount staat ook de vraag of men nieuwsbrieven wil ontvangen of niet. Indien je geen gebruik maakt van de nieuwsbrieven-module van Hartje Wonen, maar bijvoorbeeld van Mailchimp, dan kun je deze vraag uitzetten. Het antwoord op deze vraag is namelijk alleen maar gekoppeld aan onze eigen module. Dus: maak je gebruik van Mailchimp? Zet dan deze vraag uit. Dit kan bij het onderdeel 'Nieuwsbrieven'. Je ziet hier een vraag: 'Nieuwsbrief vraag tonen?'. Geef hier 'Nee' aan.